Przewóz 9 i Stoszki 9 - FORUM MIESZKAŃCÓW

  • Nie jesteś zalogowany.
  • Polecamy: Gry

Ogłoszenie

UWAGA! Nie mając statusu "Mieszkańca" NIE widzisz wszystkich działów forum w tym najważniejszego, gdzie odbywają się dyskusje członków WM - zalecamy więc weryfikację

#1 2010-01-20 13:58:51

 laku82

Użytkownik

217898
Skąd: Przewóz 9
Zarejestrowany: 2009-03-19
Posty: 648
Punktów :   
WWW

Inwestycje w Krakowie i okolicach

Nie chcąc zaśmiecać tematu o inwestycjach w najbliższej okolicy zakładam temat ogólny o inwestycjach w Krakowie i okolicach.
Chcę tu wrzucać wiadomości ważne z punktu widzenia większości mieszkańców Krakowa w tym także nas (przykładowo informacje o nowych strefach płatnego parkowania, czy dużych inwestycjach drogowych).
Na początek coś bulwersującego.
Wszyscy znamy sprawę drogiej autostrady A-4
Ostatnio Jaworzno straciło gigantyczną dotację z UE przez cofnięcie jakiejś rekomendacji z Warszawy.
Pieniądze miały iśc na przebudowę DK 79 w Jaworznie i okolicach.
Okazuje się że Stalexport i Państwo Polskie podpisały umowę kartelową (tzw koncesyjną) kosztem reszty społeczeństwa.


Umowa koncesyjna

Art. 14.1 Istniejącymi drogami konkurencyjnymi do płatnej autostrady są drogi opisane w załączniku nr 8.

Załącznik nr 8
Konkurujące drogi równoległe

1. Celem załącznika jest ustalenie definicji „konkurujących dróg równoległych” oraz klasyfikacja prac służących podniesieniu jakości jakiejkolwiek drogi istniejącej.

1.1 Konkurującą drogą równoległą („Konkurująca droga równoległa„) jest droga krajowa istniejąca lub mająca być wybudowana, przebudowana, ulepszona lub wyremontowana (lub jakakolwiek istniejąca droga, która po przebudowie, ulepszeniu lub wyremontowaniu stanie się drogą krajową), której jakikolwiek odcinek znajduje się lub ma się znajdować w obrębie 30 kilometrów od któregokolwiek odcinka Istniejącej Autostrady lub Płatnej Autostrady, w tym m.in. drogi krajowe o numerach 94 i 79, jak zaznaczono na mapie zawartej w niniejszym załączniku.

1.2 Prace służące podniesieniu jakiejkolwiek istniejącej Konkurującej Drogi Równoległej (włączając istniejące drogi krajowe Nr 94 (E-40) i nr 79, których wykonanie nie będzie uznawane za konkurencyjne to:
· odnowa nawierzchni, budowa pasa ruchu włączania i wyłączania, przed lub za skrzyżowaniem, o długości nie przekraczającej 250 m i nie stanowiącego części tunelu lub wiaduktu,
· oznakowanie pionowe,
· elementy odwodnienia,
· oznakowanie poziome,
· bariery,
· balustrady,
· obiekty ochrony środowiska,
· ulepszenia na przejazdach kolejowych,
· łatanie, uszczelnianie bądź przebudowy na krótkich odcinkach,
· przebudowy wykonywane w ograniczonym zakresie i niezbędne dla poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego,
pod warunkiem, że takie prace nie poprawią średniej przepustowości lub znacząco nie skrócą okresów podróżowania takimi drogami lub na ich odcinkach.

http://picasaweb.google.pl/lh/photo/rr2 … directlink

Offline

 

#2 2010-01-26 14:30:35

 laku82

Użytkownik

217898
Skąd: Przewóz 9
Zarejestrowany: 2009-03-19
Posty: 648
Punktów :   
WWW

Re: Inwestycje w Krakowie i okolicach

http://www.autostradadlaludzi.pl/
W temacie pierwszego postu
Widać ludzie organizują się coraz bardziej!

Offline

 

#3 2010-01-27 10:51:17

 laku82

Użytkownik

217898
Skąd: Przewóz 9
Zarejestrowany: 2009-03-19
Posty: 648
Punktów :   
WWW

Re: Inwestycje w Krakowie i okolicach

Czy krakusi zamieszkają na barkach?

Gazeta Krakowska, 2010.01.27
Autor: M.Stuch, P.Rąpalski

Na brzegach Wisły wbijane są metalowe pale cumownicze. Będą mogły zatrzymywać się przy nich statki turystyczne, kolejne barki restauracyjne oraz... łodzie mieszkalne. A chętnych na dom unoszący się na falach może być sporo, bo czynsz ma szansę wynieść niewiele ponad 1000 zł.

Pływający dziś po Wiśle kapitanowie cieszą się, że miasto otwiera się na rzekę. Mają jednak zastrzeżenia co do sposobu przeprowadzania inwestycji.
Zarząd Infrastruktury Sportowej opracował lokalizację 11 stanowisk cumowniczych o różnej długości. Wybudował już pięć z nich - przy ul. Flisackiej, Kościuszki, Paulińskiej, Konopnickiej i św. Wawrzyńca. Jeszcze w styczniu, przed wielkimi mrozami, na wysokości Galerii Kazimierz trwały prace przy ich budowie. Zostaną wznowione, gdy pogoda na to pozwoli.

Do wykonania pozostają stanowiska przy ul. Jaskółczej, Tynieckiej, Smoczej, Rollego, Podgórskiej oraz ul. Rybaki. - Mamy zgromadzoną prawie całą potrzebną dokumentację. Brakuje nam tyko pozwolenia na budowę stanowiska przy ul. Rybaki - opowiada Jerzy Sasorski z ZIS.

Ludzie, którzy od lat zarabiają na pływaniu po Wiśle mają jednak zastrzeżenia - Bardzo dobrze, że miasto inwestuje w Wisłę, ale np. pale w okolicach Salwatoru zostały zrobione przy płytkiej wodzie. Czemu wcześniej nie sondowano dna? - pyta Jerzy Wiśniewski, właściciel statku "Sobieski". - Pamiętajmy też, że pale to nie wszystko. Trzeba rozwiązać problem doprowadzenia prądu i wody, bo inaczej, kto tam będzie chciał cumować - dodaje.

Wiśniewski ma ochotę, by na Wiślę postawić barkę-hotel dla młodzieży (45 miejsc). Stoi obecnie w Sandomierzu. Marzy, by zacumowała pod samym Wawelem, obok "Sobieskiego", gdzie ma wodę i prąd. Urzędnicy kręcą na to jednak nosem.

Kapitan rozumie, że to cenne miejsce i nie wyklucza, że postawi hotel gdzie indziej .- Na przykład w okolicy św. Wawrzyńca - zastanawia się. - Tylko jak tam podłączyć prąd?

Czy po restauracjach i statkach turystycznych kolejnymi użytkownikami rzeki będą zwykli ludzie? Zobaczymy. Cena może zachęcić. Za zakotwiczenie dużego statku, jakim jest "Sobieski", Wiśniewski płaci około 1,9 tys. zł miesięcznie. Zajmuje dwa pale i kawałek trawnika pod trap. Dla małej barki mieszkalnej cena powinna spaść o około połowę.

Budowa pali oraz kolejnych przystanków tramwaju wodnego to realizacja projektu "Turystyczny szlak żeglugi śródlądowej na rzece Wiśle". Ma liczyć 10 km długości. Inwestycja powinna zakończyć się w tym roku. Koszt projektu to prawie 3 mln zł, z czego 1,8 mln zł wyłożyła Unia.

Zdaniem fachowców od turystyki, szlak żeglugi po Wiśle będzie znakomitą, regionalną atrakcją. - Będzie można go kontynuować w gminach ościennych. Turyści, płynąc, obejrzą zabytki jak np. Tyniec oraz nowoczesne inwestycje przy brzegu - twierdzi Katarzyna Gądek, dyrektor biura marketingu turystycznego miasta. - Kibicuję wszystkim projektom związanym z Wisłą. Rzeka to świetny produkt i trzeba ją dobrze zagospodarować - mówi szef Małopolskiej Organizacji Turystycznej, Jan Wieczorkowski.

Co z tramwajem

W minionym roku uruchomiono tramwaj wodny na Wiśle. Jego projekt zakłada powstanie ośmiu przystanków na trasie od klasztoru w Tyńcu do mostu Kotlarskiego. Do tej pory wybudowano cztery przystanki przy Galerii Kazimierz, moście Kotlarskim, ul. Kolnej i w Tyńcu. Kolejne pojawią się przy mostach Dębnickim i Grunwaldzkim oraz ulicach Sodowej i Widłakowej.

Offline

 

#4 2010-02-01 11:07:07

 laku82

Użytkownik

217898
Skąd: Przewóz 9
Zarejestrowany: 2009-03-19
Posty: 648
Punktów :   
WWW

Re: Inwestycje w Krakowie i okolicach

Z Gazety Krakowskiej:

Kraków: kolej wciąż na papierze

Piotr Rąpalski

Dzisiaj 06:01:48

Rozwój kolei w Krakowie postępuje w żółwim tempie. Miasto ma śmiały plan budowy kilkunastu nowych stacji wraz z parkingami dla aut, ale to tylko lista pobożnych życzeń.


Aby wysłać zdjęcie musisz zgodzić się z poniższym warunkiem. Dodając zdjęcie oświadczam, że mam prawo do dysponowania nim, zgadzam się na przetwarzanie danych w celu jego publikacji, oraz na nieodpłatne wykorzystanie zdjęć w serwisie naszemiasto.pl oraz innych serwisach i gazetach Grupy Polskapresse. Proszę o podpisanie autora zdjęcia w sposób podany w formularzu
W najbliższym czasie zostaną wykonane zaledwie wstępne koncepcje dla czterech nowych przystanków. Tymczasem na miejskie pociągi czekają tysiące krakowian, mających dość korków i tłoku w autobusach.

Radni miejscy uważają, że prezydent Majchrowski sprawę kolei miejskiej traktuje po macoszemu. - Nie wpisano jej do wieloletniego planu inwestycyjnego na lata 2010-2019 - zauważa radny Włodzimierz Pietrus (PiS). - Wydaje się, że wpływ na takie podejście może mieć MPK, które nie chce konkurencji dla tramwajów i autobusów - dodaje.

Radny szczególnie dziwi się, czemu niewykorzystana jest linia kolejowa do Batowic, która przebiega przez Prądnik Czerwony. Przez zbudowanie tu stacji mieszkańcy zyskaliby nowy środek transportu. Linia mogłaby też obsłużyć tereny Mistrzejowic.

Plany miasta uwzględniają przystanki w rejonie Prądnika. Miałyby powstać przy ulicach Opolskiej i Strzelców. Nie uznaje się ich jednak za inwestycje priorytetowe. Pierwsze w kolejności mają zostać zrealizowane stacje "Złocień", "Widok", "Balicka" i "Sanktuarium" w Łagiewnikach.

Z unijnego programu Via Regia miasto pozyskało na przygotowanie ich koncepcji ok. 800 tys. zł. - Szczególnie zależy nam na połączeniu z osiedlem Złocień, bo tam mieszkańcy mają naprawdę duże utrudnienia komunikacyjne - tłumaczy Włodzimierz Zaleski z wydziału infrastruktury urzędu miasta. - Stacje w Bronowicach są potrzebne, bo Kraków rozwija się w kierunku lotniska - dodaje.

Urzędnicy tłumaczą powolny rozwój kolei miejskiej brakiem pieniędzy. Radni zarzucają im jednak, że zbyt mało pozyskali ich z Unii Europejskiej, która dużo inwestuje w kolej. Zauważają też, że puszczenie szybkiego szynobusu do Batowic nie wiązałoby się z astronomicznymi kosztami.

Sprawdziliśmy to. - Koszt postawienia peronów z wiatami na jednym przystanku przy obu torach to ok. 2 mln zł. Tory na tej trasie mogą być wykorzystywane przez szynobus - podaje Dorota Szalacha z PKP Polskie Linie Kolejowe. Mały szynobus można kupić już od 2 mln zł.Jeździ z prędkością do 110 km na godz. O 40 km szybciej niż szybki tramwaj.

Szybka Kolej Aglomeracyjna ma powstać przy współpracy władz miasta, urzędu marszałkowskiego i PKP. PKP PLK zapowiada do roku 2012 modernizację torów na odcinku Wieliczka-Balice, co pozwoli pociągom pokonywać tę trasę w 40 minut. Do przystanków planowanych przez miasto dokłada kolejne. W sumie nowych stacji mogłoby być nawet 25.

Wszystko jednak zależy od tego, czy władze miasta i regionu wesprą projekt finansowo. Doświadczenia z przystankiem "Hala Targowa" nie są dobre. Gotowe są jego projekty. Były szumne zapowiedzi realizacji. Nic z tego jednak nie wyszło.

Offline

 

#5 2010-02-04 09:02:41

 laku82

Użytkownik

217898
Skąd: Przewóz 9
Zarejestrowany: 2009-03-19
Posty: 648
Punktów :   
WWW

Re: Inwestycje w Krakowie i okolicach

Artykuł o idei KST:
http://www.zikit.krakow.pl/komunikacja- … est-szybki

Prowizoryczna mapka:
http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF8& … 9&t=h&z=12

Planowana rozbudowa - mapka:
http://www.bip.krakow.pl/zalaczniki/dokumenty/512

Ulotka MPK z lat 80
http://fotozajezdnia.pl/details.php?image_id=22039

Mapa komunikacji w aglomeracji Krakowskiej:
http://pkk.info.pl/topics10/295.htm?sid … a36bd#3125

Ostatnio edytowany przez laku82 (2010-02-04 10:28:57)

Offline

 

#6 2010-02-04 09:22:17

 laku82

Użytkownik

217898
Skąd: Przewóz 9
Zarejestrowany: 2009-03-19
Posty: 648
Punktów :   
WWW

Re: Inwestycje w Krakowie i okolicach

I jeszcze ciekawy wątek z gatunku komunikacji - System Szybkich Autobusów - całkowita alternatywa dla tramwajów. Chyba warto coś takiego zobaczyć
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=718138

Tymczasem igrzyska przedwyborcze mamy w pełni:
http://krakow.gazeta.pl/krakow/1,35798, … wania.html

Ostatnio edytowany przez laku82 (2010-02-04 09:30:05)

Offline

 

#7 2010-02-04 21:55:38

Eskadek

Użytkownik

Skąd: Stoszki 9
Zarejestrowany: 2009-12-14
Posty: 216
Punktów :   

Re: Inwestycje w Krakowie i okolicach

http://www.krakow.pl/prasowka/?art_id=10789

Dziennik Polski    
Kraków - co nas czeka w 2010

Powstaje albo rozpocznie się wiele kluczowych inwestycji dla miasta

Okrojony, kryzysowy budżet na ten rok nie oznacza, że w Krakowie nie rozpocznie się albo zakończy wiele ważnych strategicznych inwestycji.

Gotowe mają być stadiony Wisły i Cracovii, Muzeum Sztuki Współczesnej, szlak turystyczny po podziemiach Rynku Głównego i kładka pieszo-rowerowa przez Wisłę, łącząca Podgórze z Kazimierzem. Ruszyć mają natomiast budowy Centrum Kongresowego, hali widowiskowo-sportowej, linii szybkiego tramwaju do ul. Golikówka oraz linii do III Kampusu Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Od lutego komunikacyjny koszmar?

W tym roku przebudowane ma być również rondo Ofiar Katynia. Ta inwestycja może wiązać się z największymi uciążliwościami. Kierowcy jeżdżący drogami w tamtym rejonie, które już teraz są często zakorkowane, obawiają się komunikacyjnego koszmaru.

Rozpoczęcie inwestycji jest uzależnione od podpisania umowy, ale z powodu odwołań uczestników przetargu nie zakończono jeszcze wszystkich procedur. Obecnie wykonawcą jest firma Radko, konsorcjant indyjskiej firmy budowlanej z New Delhi, która złożyła najatrakcyjniejszą ofertę, opiewającą na niespełna 121 mln zł. Jeżeli nie będzie kolejnych odwołań, to umowa będzie mogła być podpisana już w tym miesiącu.

- Jeżeli tak się stanie, to z wykonawcą wyłonionym w przetargu zostaną ustalone wszelkie zmiany w organizacji ruchu - informuje Michał Pyclik z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. Ta jednostka zwróciła się do mieszkańców z prośbą o sugestie rozwiązań komunikacyjnych na czas inwestycji. - Nie otrzymaliśmy żadnych propozycji, ale cały czas na nie czekamy. W tej sprawie będziemy również korzystać z rad specjalistów z Politechniki Krakowskiej - zaznacza Michał Pyclik. Dodaje, że jest szansa na to, że przez nowe, trzypoziomowe rondo Ofiar Katynia będzie można przejeżdżać za rok. Pierwszy ma być oddany do użytku tunel w ciągu ulic Armii Krajowej i Jasnogórskiej. Estakada ma natomiast powstać w ciągu ulic Radzikowskiego i Conrada.

Jeżeli zgodnie z planem pójdą wszystkie procedury to w lutym mogłaby się rozpocząć także budowa linii szybkiego tramwaju z ronda Grzegórzeckiego do ul. Golikówka. Na tę inwestycję wykonawca będzie miał 15 miesięcy od dnia podpisania umowy. W przetargu najkorzystniejszą ofertę, opiewającą na prawie 155 mln zł, złożyło konsorcjum firm, którego liderem są ZUE (Zakłady Usług Energetycznych i Komunikacyjnych). Nowa linia będzie miała 4,2 km. Zaplanowano ją od ronda Grzegórzeckiego, przez most Kotlarski, ul. Herlinga-Grudzińskiego, Klimeckiego, a następnie przez budowaną równolegle z torowiskiem ul. Kuklińskiego do ul. Lipskiej i Golikówka. W ramach inwestycji ma zostać również wybudowana estakada w ciągu ul. Nowohuckiej i al. Powstańców Wielkopolskich.

- Jest taka możliwość, że podczas wakacji, jeżeli tak zadecyduje zarządca ruchu, może zostać uruchomiony pierwszy odcinek linii szybkiego tramwaju od ronda Grzegórzeckiego do skrzyżowania ul. Klimeckiego i al. Powstańców Wielkopolskich - przyznaje Zbigniew Palenica, wiceprezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego, które jest odpowiedzialne za inwestycję, dofinansowywaną ze środków unijnych. Informuje również, że w kwietniu ruszy przebudowa ul. Długiej. Prace na niej mają trwać 90 dni.

Na maj zaplanowano natomiast oddanie do użytku placu Szczepańskiego, który przechodzi gruntowną modernizację. W czerwcu ma być gotowy stadion Wisły na ok. 34 tys. widzów. Mimo, że pod koniec ubiegłego roku pojawiły się opóźnienia związane z projektowaniem obiektu, to przedstawiciele miasta podtrzymują wcześniej zapowiadany termin oddania stadionu. Na razie koszt inwestycji jest szacowany na ok. 416 mln zł. Można się jednak liczyć z dodatkowymi kosztami, związanymi m.in. z wykończeniem wnętrz powierzchni pod stadionem. Miasto liczy na to, że znajdą się prywatni inwestorzy, którzy sfinansują prace.

Inwestycyjny rozpęd zaplanowany na lato

Gorące pod względem inwestycyjnym będzie na pewno lato, a więc okres tuż przed wyborami. Na przełomie II i III kwartału ma się rozpocząć budowa Centrum Kongresowego przy rondzie Grunwaldzkim. Centrum ma powstać do 2013 r. W jego skład mają wchodzić m.in. sala audytoryjna do 2092 miejsc na widowni w układzie z estradą, sala duża na 600 miejsc, sala kameralna - wielofunkcyjna na 300 miejsc oraz zespół sal konferencyjnych, sala wystawowa, a także podziemny parking na ok. 355 samochodów. Koszt inwestycji szacowany jest na ok. 350 mln zł. W Centrum Kongresowym mają się odbywać konferencje, koncerty, spektakle teatralne, wystawy oraz inne prestiżowe wydarzenia kulturalne i społeczne. Budowie obiektu ma towarzyszyć przebudowa układu drogowego w rejonie ronda Grunwaldzkiego, w tym m.in. rozbudowa ulic Bułhaka, Wierzbowej, Barskiej, Wygranej.

Miasto planuje również, że w połowie roku ruszy budowa hali widowiskowo-sportowej w Czyżynach na 15 tys. widzów. Ta inwestycja, szacowana na ok. 500 mln zł, ma być finansowana z środków pozabudżetowych, a więc z kredytu zaciągniętego przez spółkę miejską - Agencję Rozwoju Miasta. Został już ogłoszony przetarg na wykonawcę hali. Miasto zamierza również w najbliższym czasie znaleźć operatora, który w przyszłości będzie zarządzał obiektem. Hala ma być gotowa na 2014 r., w którym w Polsce mają się odbyć mistrzostwa świata w siatkówce mężczyzn.

- Kiedy w zeszłym roku jeździłem po Polsce z przedstawicielami FIBA (Międzynarodowa Federacja Koszykówki - przyp. red), organizatorami mistrzostw Europy koszykarzy w naszym kraju, bardzo bolało mnie to, że nie mogłem ich zawieźć do Krakowa, ponieważ nie było w nim odpowiedniej hali. Ominęły nas również mistrzostwa Europy w siatkówce kobiet i mnóstwo innych imprez. Taka hala potrzebna jest w Krakowie jak woda. Bez niej miasto nie będzie odgrywać takiej roli, jaką powinno - komentuje Robert Korzeniowski, czterokrotny złoty medalista olimpijski, były dyrektor TVP Sport, a obecnie m.in. organizator imprez sportowych.

Na przełomie czerwca i lipca ma zostać ukończona budowa I etapu ul. Lema na odcinku od al. Pokoju do miejsca, w którym powstanie hala widowiskowo-sportowa. Również w tym czasie ma być gotowy terminal autobusowy w rejonie estakady przy ul. Wielickiej.

W połowie roku będzie można także przechodzić, albo przejeżdżać rowerem, przez kładkę nad Wisłą, która połączy Podgórze z Kazimierzem. Inwestycja wiąże się z kosztem ok. 38 mln zł. W czasie wakacji powinna również zostać otwarta nowa atrakcja turystyczna, czyli szlak w podziemiach Rynku Głównego. Innowacyjny i pionierski projekt za ok. 38 mln zł, wykorzystujący nowoczesne techniki multimedialne i ekspozycji, ma być tak zrealizowany, aby dorównywać rangą największym atrakcjom turystycznym Europy.

Koniec sierpnia to termin oddania do użytku przebudowanej ul. Christo Botewa i wybudowanej ul. Śliwiaka (przedłużenie ul. Botewa do Drogi Ekspresowej S7). Inwestycję za 80 mln zł ma wykonać firma Polimex-Mostostal. W ramach przedsięwzięcia ma powstać siedem skrzyżowań z istniejącymi ulicami oraz z planowanym wjazdem do parkingu miejskiego w systemie park & ride (zostaw samochód i przesiądź się na komunikację zbiorową). Dzięki inwestycji spodziewana jest poprawa komunikacji między południowymi dzielnicami Krakowa a wschodnią obwodnicą miasta.

Jesienny pośpiech przed wyborami

Kilka inwestycji ma się zakończyć lub rozpocząć jesienią. Zapewne władze miasta będą chciały na nich przeciąć wstęgę jeszcze przed wyborami. Na przełomie września i października planowane jest otwarcie Centrum Obsługi Ruchu Turystycznego pod Wawelem, które powstaje za ok. 19 mln zł. W październiku ma być oddany do użytku stadion Cracovii na 15 tys. widzów, w części sportowej, tak aby można było na nim rozgrywać mecze piłkarskie. Koszt inwestycji jest szacowany na ok. 157 mln zł. Jest szansa na to, że całości, wraz z wykończonymi powierzchniami pod trybunami, będzie gotowa do końca roku. Jesienią ma także zacząć funkcjonować Muzeum Sztuki Współczesnej, powstające na Zabłociu. Inwestycja za ponad 71 mln zł jest realizowana na terenie dawnej Fabryki Naczyń Emaliowanych Oskara Schindlera.

Na przełomie III i IV kwartału planowane jest rozpoczęcie budowy linii tramwajowej na Ruczaj. Do 2013 r. ma ona przebiegać na odcinku 3,5 km wzdłuż ul. Grota-Roweckiego i Bobrzyńskiego, na odcinku od ul. Kapelanka do ul. Czerwone Maki.

Trudno natomiast na razie ustalić terminy prac związanych z budową parkingów podziemnych pod al. Focha i w rejonie Nowego Kleparza. Wszystko będzie zależeć od tego, czy znajdą się prywatni inwestorzy chętni na ich wybudowanie na zasadzie koncesji.

Piotr Tymczak

Offline

 

#8 2010-02-05 12:25:18

 laku82

Użytkownik

217898
Skąd: Przewóz 9
Zarejestrowany: 2009-03-19
Posty: 648
Punktów :   
WWW

Re: Inwestycje w Krakowie i okolicach

Najpilniejsza jest budowa nowych dróg
Rozmowa z prof. ANDRZEJEM RUDNICKIM, kierownikiem Katedry Systemów Komunikacyjnych Politechniki Krakowskiej

Dziennik Polski

Krakowscy radni uchwalili wieloletni plan inwestycyjny, w którym znajdują się m.in. inwestycje drogowe na najbliższe 10 lat. Która z nich powinna być według Pana zrealizowana w pierwszej kolejności?


Najważniejsza jest budowa nowych dróg, a nie przebudowywanie istniejących. Nie wiem dlaczego, rondo ofiar Katynia ma mieć koniecznie aż trzy poziomy. To duża, kosztowna inwestycja, ale spowoduje tylko to, że przez samo rondo będzie można szybciej przejechać. Niewiele to da: kierowcy zatrzymają się już na następnym skrzyżowaniu. Dlatego według mnie pilniejsza jest budowa nowych dróg. W pierwszej kolejności Trasy Zwierzynieckiej z tunelem pod Wzgórzem św. Bronisławy. Potem należałoby budować kolejne trasy III obwodnicy: Łagiewnicką i Pychowicką. Wiem, że to bardzo drogie inwestycje - tylko w ramach Trasy Zwierzynieckiej musiałby powstać tunel samochodowy o długości prawie 3 km za prawie 2 mld zł - ale najbardziej potrzebne z punktu widzenia miasta.

Radni dodali do planu budowę estakady w ciągu ul. Nowohuckiej. Estakady rozładują korki?

Estakady to nie jest dobry pomysł na poprawę rozwiązań komunikacyjnych Krakowa. Są bardzo drogie i nie przynoszą spodziewanego efektu. Można dzięki nim sprawnie przejechać nad jednym skrzyżowaniem, ale za chwilę wjeżdżamy na następne, na którym już stoimy. Poza za tym estakady ściągają ruch z innych, gorszych dróg: kierowcy kierują się na nie licząc, że szybciej pokonają trasę. Szkoda na nie wydawać pieniędzy. Te, które już zostały zbudowane w Krakowie, nie wpłynęły znacząco na poprawę płynności ruchu.

A Szybka Kolej Aglomeracyjna? To dobry pomysł?

Ten pomysł jest jak najbardziej trafiony. Kraków ma infrastrukturę kolejową, którą należałoby wykorzystać. Kosztowne jest tylko dobudowanie przystanków.

Nie udało się do wieloletniego planu inwestycyjnego włożyć premetra. Pan profesor jest zwolennikiem tej inwestycji?

Nie, uważam, że to szalony pomysł. Budowa premetra kosztowałby może nawet kilkadziesiąt miliardów złotych, a efekty byłyby widoczne dopiero za kilkadziesiąt lat. Miasta nie stać na tak gigantyczną inwestycję, której skutki byłyby widoczne w tak odległej perspektywie czasowej. Dobrze więc się stało, że premetro nie znajduje się w planie inwestycyjnym Krakowa.

Co jeszcze należałoby zrobić, aby krakowianie nie musieli stać w korkach?

Przede wszystkim inwestować w komunikację publiczną. Bardzo ważne jest wybudowanie linii tramwajowej od Mistrzejowic do Rakowic, przebiegającej m.in. ul. Dobrego Pasterza. W tamtym rejonie bardzo brakuje dobrego połączenia tramwajowego. Może nawet niekoniecznie musi to być szybki tramwaj tylko przyspieszony. Nie da się ograniczyć ruchu samochodowego, jeśli komunikacja miejska będzie szwankować. Bez dużej liczby szybkich połączeń tramwajowych nie zmusimy kierowców, aby przesieli się do komunikacji miejskiej.

Rozmawiała Agnieszka Maj

Offline

 

#9 2010-02-08 07:14:30

Eskadek

Użytkownik

Skąd: Stoszki 9
Zarejestrowany: 2009-12-14
Posty: 216
Punktów :   

Re: Inwestycje w Krakowie i okolicach

za DP
http://dziennik.krakow.pl/pl/region/kra … ajowe.html

Kraków będzie budował nowe linie tramwajowe
INWESTYCJE. Ruszyła budowa linii tramwaju od ronda Grzegórzeckiego do ul. Golikówka. Jeszcze w tym roku ma się rozpocząć budowa linii do Ruczaju oraz do placu Centralnego.

- W drugiej połowie tego roku powinny rozpocząć się prace związane z budową dwóch nowych tras tramwajowych w Krakowie. Obydwie inwestycje przygotowywane są równolegle - informuje Tadeusz Trzmiel, wiceprezydent Krakowa.

Ustalono ostateczny przebieg trasy dla linii tramwajowej od ul. Kapelanka i Brożka do III Kampusu Uniwersytetu Jagiellońskiego w Pychowicach. Przetarg na tę inwestycję miasto planuje ogłosić w czerwcu, tak aby rozpocząć budowę w drugiej połowie tego roku. Koszt przedsięwzięcia szacuje się na ok. 160 mln zł. Nowa linia o długości ok. 3,8 km ma się rozpoczynać przy skrzyżowaniu ul. Kapelanka i Broża i poprowadzi wzdłuż ul. Grota-Roweckiego i ul. Bobrzyńskiego do ul. Czerwone Maki. Tam powstanie pętla, terminal autobusowy oraz parking park&ride (zostaw samochód i przesiądź się na komunikację zbiorową). Tramwaj na Ruczaj ma jeździć w 2012 r.

W połowie tego roku miasto chce również rozpocząć budowę nowego torowiska na trasie od ronda Mogilskiego do placu Centralnego. Będzie ono w pełni przystosowane dla potrzeb szybkiego tramwaju. W ramach inwestycji oprócz wymiany torowiska mają być również przebudowane ulice, powstaną też ścieżki rowerowe. Na całej trasie wprowadzony będzie także nowy system sterowania ruchem. Koszt wszystkich prac szacuje się na ok. 171 mln zł. Ocenia się, że przebudowa torowiska do Nowej Huty zajmie co najmniej 18 miesięcy. Jest więc szansa, że będzie gotowe na koniec przyszłego roku.

Kolejne torowisko tramwajowe ma być budowane w Krakowie na odcinku ul. Lipska - Wielicka o długości ok. 1,4 km (częściowo w estakadzie o długości ok. 600 m nad torami kolejowymi w Płaszowie). Dzięki temu połączeniu będzie gotowa w całości I linia szybkiego tramwaju z Krowodrzy Górki do Kurdwanowa. Jego budowę planuje się rozpocząć w przyszłym roku. Czas realizacji ocenia się na ok. 18 miesięcy.

Po 2014 r. miasto zamierza zrealizować kilka kolejnych linii tramwajowych. Ma więc powstać linia szybkiego tramwaju "Stella-Sawickiego", łączącą rondo Dywizjonu 308 z rondem Piastowskim (m.in. w ulicach Nowohuckiej, Stella-Sawickiego i Wiślickiej) o długości ok. 3,8 km. Miasto planuje również budowę linii tramwajowej łączącej pętlę Rakowice z pętlą w Mistrzejowicach o długości ok. 4,5 km. W tym w estakadzie tramwajowej o długości ok. 500 m, przebiegającej nad Białuchą, linią kolejową i ul. Czerwonego Prądnika. W ramach Trasy Łagiewnickiej (ok. 3,7 km od ul. Grota-Roweckiego do ul. Halszki i Beskidzkiej), która ma powstać po 2014 r., ma zostać wybudowana linia tramwajowa o długości ok. 1,7 km, łącząca linie w ul. Zakopiańskiej i ul. Witosa.

Wiceprezydent Trzmiel przyznaje, że z wieloletnich planów miasta do 2019 r. wypadła na razie budowa linii szybkiego tramwaju łączącej os. Krowodrza Górka z os. Górka Narodowa o długości ok. 4 km. W planach budżetowych nie ma również budowy kilometrowego torowiska dla szybkiego tramwaju wzdłuż al. Słowackiego, które miało połączyć linię przy ul. Kamiennej z linią wzdłuż ul. Karmelickiej i Królewskiej. Jego budowa nie byłaby potrzebna, gdyby zrealizowano plany premetra w Krakowie.

(TYM)

ptymczak@dziennik.krakow.pl

Offline

 

#10 2010-02-08 11:09:38

 laku82

Użytkownik

217898
Skąd: Przewóz 9
Zarejestrowany: 2009-03-19
Posty: 648
Punktów :   
WWW

Re: Inwestycje w Krakowie i okolicach

Polskie TGV za dwa lata


Dzięki nowemu systemowi sterowania pociągami, za dwa lata do Katowic i Krakowa pomkniemy z prędkością 200 km/h - obiecują kolejarze. - Dołączymy do światowej czołówki - zapewnia Krzysztof Łańcucki, rzecznik PKP PLK. Dzięki podobnym systemom prędkości powyżej 300 km/h rozwija m.in. francuskie TGV.

W kabinach lokomotyw i w okolicy torów zostaną zamontowane specjalne urządzenia, które pomogą maszyniostom sterować pociągami. Podobne działają już w Niemczech, Francji i Włoszech.

- Przy prędkości powyżej 160 km/h pomoc systemu jest człowiekowi niezbędna - tłumaczy Krzysztof Łańcucki, rzecznik PKP Polskie Linie Kolejowe.

Urządzenia w lokomotywach i na torach

PLK podpiszą dziś umowę z wykonawcą, polsko-austiackim konsorcjum Thales Rail Signalling Solutions. Ta zamontuje system na i w lokomotywach. Będzie to kosztowało 50 mln zł. Są na to pieniądze w budżetach kolei i państwa. Kolejarze starają się jednak o dofinansowanie projektu z Unii Europejskiej.

W drugim etapie system zostanie zamontowany też na odcinku Olszanowice-Grodzisk Mazowiecki. Równocześnie PKP PLK przystosowuje sieć trakcyjną Centralnej Magistrali Kolejowej do wysokich prędkości - co najmniej 200 km/h.

Szybciej nad morze

Za dwa lata podróż z Warszawy do Krakowa i Katowic skróci się o około pół godziny. Po 2012 roku system obejmie resztę trasy z Gdańska do południowej granicy kraju. Podróż z Gdańska do Krakowa skróci się do 5,5 godzin.

Offline

 

#11 2010-02-09 14:46:40

 laku82

Użytkownik

217898
Skąd: Przewóz 9
Zarejestrowany: 2009-03-19
Posty: 648
Punktów :   
WWW

Re: Inwestycje w Krakowie i okolicach

Mokra strona budownictwa

Deweloperzy coraz chętniej budują w pobliżu rzek

Wtorek, 9 lutego (05:55)

Kupujący mieszkania nie zwracają uwagi na zagrożenie powodzią. Deweloperzy chętnie budują nad wodą. Tymczasem, tzw. woda stuletnia zagroziłaby znacznej części Krakowa.

Specjaliści ds. rynku nieruchomości z firmy Home Broker (HB) stwierdzili, że ich klienci z dużych polskich miast bardzo rzadko interesują się ryzykiem podtopienia czy zalania.

Wyjątkiem jest Wrocław, tam - według doradców HB - ludzie częściej biorą pod uwagę mokre zagrożenie. Jak twierdzi jeden z pracowników firmy, prawdopodobnie klienci pamiętają katastrofalną powódź z 1997 r. Tamta fala nie spustoszyła Krakowa i pod Wawelem woda nie budzi grozy.

Krakowianie się nie boją

- Duża część obszaru willowo-apartamentowej dzielnicy Wola Justowska, najdroższej po Starym Mieście, położona jest na terenach zagrożonych - czytamy w raporcie HB. Jakoś nie szkodzi to prestiżowi okolicy. - Dzielnica zagrożona jest podtopieniem w przypadku zamarzania Wisły, a działki budowlane osiągają cenę nawet 100 tys. zł za ar - mówi Bartłomiej Świrko, doradca HB z Krakowa.

Tzw. woda stuletnia (taka ma pojawiać się raz na sto lat) zagroziłaby też terenom Płaszowa, północnej części Bronowic i znacznej części południa Nowej Huty.

Zakaz zabudowy w Krakowie dotyczy tylko terenu między wałami rzecznymi, który jest kwalifikowany jako bezpośrednio zagrożony powodzią. Tuż obok wolno stawiać domy, przepisy zmuszają tylko do odpowiedniego ich projektowania. - Za wałem budować można, ale w niektórych wypadkach inwestor musi brać pod uwagę potencjalne niebezpieczeństwo. Urzędnicy Wydziału Architektury i Urbanistyki mają do dyspozycji mapę, na której zaznaczono obszary zagrożone wodą stuletnią i tysiącletnią. Jeśli planowana inwestycja leży na takim terenie, sprawa jest przekazywana do naszego Referatu Ochrony przed Powodzią. Inwestor jest informowany o ewentualnym ryzyku. Dowiaduje się też, do jakiej wysokości teren może być zalany. Te dane przekazywane są na etapie uzyskiwania decyzji o warunkach zabudowy, więc jest czas na uwzględnienie ich w projekcie - dyrektor Antoni Nawrot z Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Urzędu Miasta Krakowa.

Analitycy rynku domów i mieszkań przypominają, że stopień zagrożenia powodzią jest istotną cechą budynku. Nieruchomość, którą chcemy kupić, może zostać w przyszłości zalana. Tymczasem klienci biur pośrednictwa rzadko pytają o sprawy powodziowe, zagrożona Wola Justowska jest uznawana za świetną dzielnicę, a deweloperzy nie unikają budowania w pobliżu rzeki.

Solidny dom na brzegu

Użytkownik sieci może sprawdzić, czy parcela nie leży na zagrożonym obszarze. Uproszczona mapa znajduje się w dziale "Polityki, programy, raporty" strony internetowej: www.bip.krakow.pl. Trzeba najpierw zajrzeć do informacji o polityce bezpieczeństwa, a potem poszukać danych o ochronie przed powodzią.

Jak twierdzi Marek Szuba z firmy deweloperskiej Inter-Bud, tereny obok Wisły nie są złym miejscem dla inwestycji. Przedstawiciel przedsiębiorstwa przekonuje, że od dawna buduje się przy rzece. Kompleks mieszkalny Wiślane Tarasy, inwestycja firmy Inter-Bud na terenie dzielnicy Grzegórzki, powstaje w okolicy już zabudowanej. - Sto lat wcześniej pan Zieleniewski przeniósł na tę działkę swoją fabrykę - przypomina Szuba. - Powódź jest istotnym zagrożeniem dla lekkich domków jednorodzinnych. W wypadku budownictwa wielorodzinnego, tematu nie ma. Zastosowano beton o odpowiedniej klasie odporności na wodę. Wysokość nad poziomem morza, na której posadowiony jest budynek, nie różni się znacznie od analogicznego parametru krakowskich Sukiennic - dodaje.

Coraz bliżej rzeki

Małgorzata Bassara, przewodnicząca Rady Dzielnicy II, informuje o planach budowania jeszcze bliżej rzeki. Szefowa dzielnicowych władz mówi, że inwestor chce działać między kompleksem firmy Inter-Bud a wałem. - To może naruszać zasady ochrony przeciwpowodziowej i psuć krajobraz - twierdzi Bassara.

Łukasz Chmielowski

redakcja.krakow@echomiasta.pl

http://polskalokalna.pl/wiadomosci/malo … 36103,3320

Offline

 

#12 2010-02-09 16:36:47

Eskadek

Użytkownik

Skąd: Stoszki 9
Zarejestrowany: 2009-12-14
Posty: 216
Punktów :   

Re: Inwestycje w Krakowie i okolicach

Spotkałem gdzies info, ze linia tramwajowa wzdłuż Lipskiej bedzie pojedyncza (jedno torowisko). Czy rzeczywiscie?

Offline

 

#13 2010-02-10 13:05:32

 Leonidas

Użytkownik

Skąd: Stoszki 9
Zarejestrowany: 2009-01-07
Posty: 463
Punktów :   

Re: Inwestycje w Krakowie i okolicach

Eskadek napisał:

Spotkałem gdzies info, ze linia tramwajowa wzdłuż Lipskiej bedzie pojedyncza (jedno torowisko). Czy rzeczywiscie?

Niemożliwe. Może ktoś gdzieś tak napisał, bo patrzył na odcinek przy pętli, gdzie tory się rozchodzą?


Tadeusz Styrski
-----
Płaszów na Facebooku
http://www.facebook.com/group.php?gid=158812464132402

Offline

 

#14 2010-02-10 13:31:23

 laku82

Użytkownik

217898
Skąd: Przewóz 9
Zarejestrowany: 2009-03-19
Posty: 648
Punktów :   
WWW

Re: Inwestycje w Krakowie i okolicach

Przecież umieszczałem plany gdzie wyraźnie jest wszystko narysowane: będą 2 tory

Offline

 

#15 2010-02-10 14:33:09

Eskadek

Użytkownik

Skąd: Stoszki 9
Zarejestrowany: 2009-12-14
Posty: 216
Punktów :   

Re: Inwestycje w Krakowie i okolicach

Dzieki za odpowiedz. Czytałem te plany, ale juz dawno, sam wiesz, ze jest ich sporo plików. Sczególnie teraz, w obliczu tylu postów, cięzko momentami coś znalezc.
Tak wiec łatwiej zadac proste pytanie, niz szukac dużo .

Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
http://boiska.waw.pl mapa fotowoltaiki Ciechocinek spa pakiety