Czy przewidują też budowę ulicy (Kaplickiego)?
http://krakow.gazeta.pl/krakow/1,44425, … LokKrakTxt
Lipska - Wielicka. Ostatnia prosta do szybkiego tramwaju
Miasto podpisało preumowę dotyczącą dofinansowania ostatniego odcinka trasy szybkiego tramwaju z Kurdwanowa do Krowodrzy Górki. Łącznik ten umożliwi skierowanie tramwajów na alternatywną trasę omijającą centrum i skróci czas przejazdu.
Do oddania pierwszej nitki Krakowskiego Szybkiego Tramwaju w całości brakuje fragmentu między ulicami Lipską i Wielicką. Obecnie tramwaje z Kurdwanowa do Krowodrzy Górki natrafiają na wąskie gardło między ul. Wielicką a rondem Grzegórzeckiem, gdzie torowisko nie jest wydzielone. - Z badań potoków pasażerskich i zainteresowania tą trasą wynika, że większość wybierających ją pasażerów nie musi przejeżdżać przez centrum miasta. Kurdwanów jest bowiem dobrze skomunikowany z centrum. Poza tym łącznik Wielicka - Lipska sprawdzi się w sytuacji awaryjnej. Obecnie nie mamy w zasadzie żadnej alternatywy dla torowiska na Wielickiej, która uchroniłaby Kurdwanów przed odcięciem w razie usterki. Pozostaje tylko komunikacja zastępcza - tłumaczy Piotr Hamarnik z ZIKiT.
Łącznik na liście
Projektowany łącznik udało się jeszcze pod koniec ubiegłego roku wpisać na listę podstawową inwestycji z dofinansowaniem unijnym na lata 2013-2015. Miasto podpisało już preumowę na jego budowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. - Teraz czekamy na wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej oraz pracujemy nad dokumentacją, by móc ogłosić przetarg. Jeżeli otrzymamy zezwolenie, a oferenci nie wniosą odwołań po rozstrzygnięciu przetargu, budowa ruszy jeszcze pod koniec tego roku - szacuje Hamarnik. Jej zakończenie z kolei planowane jest na 2015 rok.
Środki unijne pokryją niemal połowę wydatków na tę wartą 250 mln zł inwestycję. - By skierować na ten cel ponad 125 mln zł, konieczne będą przesunięcia w ramach budżetu. Jeszcze nie mam konkretnych propozycji, zamierzam je przedstawić w lutym - zapowiada wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel. - Chcemy w pierwszej fazie korzystać głównie z funduszy unijnych przy symbolicznym wkładzie miasta. Dopiero w 2015 roku z budżetu wyłożymy większość brakującej kwoty - dodaje.
600-metrowa estakada
Największe nakłady pochłonie budowa 600-metrowej estakady tramwajowo-pieszo-rowerowej nad torami kolejowymi stacji Kraków-Płaszów. Projektowane torowisko, które połączy ul. Lipską i Wielicką, będzie miało 1,4 kilometra. Wzdłuż niego powstanie kilka nowych przystanków. Czas dojazdu z Kurdwanowa do Krowodrzy Górki skróci się o kilka minut.
Offline